Saksa laajentaa kevyen liikenteen tieverkkoa 450 uudella tieosuudella
10-02-2025
Saksa on laajentanut edelleen pitkille raskaille ajoneuvoille tarkoitettua tieverkkoaan. Tammikuun 31. päivästä 2025 alkaen on lisätty 450 uutta reittiä, mikä kasvattaa jälleen hyväksyttyjen LZV-reittien kokonaismäärää. Laajennus keskittyy pääasiassa Autohofeniin, logistiikkakeskuksiin ja terminaaleihin johtavien reittien yhdistämiseen perustieverkolla.
Sen jälkeen, kun kevyet hyötyajoneuvot otettiin Saksassa valtakunnallisesti käyttöön 1. tammikuuta 2017 viiden vuoden koejakson jälkeen, tieverkko on kasvanut tasaisesti. Reitit, joilla nämä ajoneuvot saavat liikennöidä, määritellään LZV-erityislainsäädännössä, ja jokainen uusi laajennus julkaistaan virallisesti.
Positivnetz, virallinen luettelo teistä, joilla kevyet hyötyajoneuvot saavat ajaa, sisältää nyt lähes kaikki Saksan moottoritiet Alankomaiden, Belgian, Luxemburgin, Ranskan, Itävallan, Tšekin tasavallan ja Tanskan rajanylityspaikkoihin asti. Mukana ovat myös tärkeät sivutiet, mikä antaa kuljetusyrityksille enemmän joustavuutta matkojen suunnittelussa.
Lainsäädännön 13. muutoksen myötä LHV-verkko on kasvanut 10 prosenttia. Itse moottoriteitä on laajennettu 10 kilometrillä lähes 13 000 kilometriin, mutta suurin lisäys on 420 kilometriä logistiikkakeskuksiin ja terminaaleihin johtavia kulkuteitä.
Näistä laajennuksista huolimatta kevyiden tavarankuljetusajoneuvojen tekniset edellytykset pysyvät Saksassa ennallaan. Saksan hallitus on hylännyt yritykset nostaa enimmäispainoa tai kuljettaa ADR-tavaroita (vaarallisia aineita). Näin ollen kevyiden tavarankuljetusajoneuvojen enimmäispaino on edelleen 40 tonnia, lukuun ottamatta intermodaalikuljetuksia, joissa enimmäispaino on 44 tonnia.
Kansainvälisessä liikenteessä rajoitukset pysyvät pääosin ennallaan. Rajat ylittävä ajo kevyillä hyötyajoneuvoilla on sallittua vain Saksassa Alankomaihin ja Tanskaan päin. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi Belgiaan tai Ranskaan suuntautuva liikenne ei ole sallittua kevyillä tavarankuljetusajoneuvoilla.
Lisäksi ulkomaisilla kevyillä hyötyajoneuvoilla, jotka haluavat liikennöidä Saksassa, on oltava erillinen katsastustodistus. Tämä johtuu siitä, että Saksassa on monia muita maita tiukemmat vaatimukset erityisesti seuraavien seikkojen osalta:
Positivnetzin laajentaminen on jatkuva prosessi. Yritykset, jotka haluavat laajentaa reittejään teillä, jotka eivät vielä kuulu Positivnetziin, voivat tehdä hakemuksen asianomaisen osavaltion liikenneministeriölle.
Huomautus: Uusia reittejä voi käyttää vasta, kun ne on virallisesti sisällytetty Positivnetziin. Tämä tapahtuu yleensä kerran vuodessa, joten hakemuksen ja reitin varsinaisen hyväksymisen välillä voi kulua jonkin verran aikaa.
LHV-verkon laajentaminen Saksassa tarjoaa kuljetusyrityksille uusia mahdollisuuksia erityisesti pitkän matkan kuljetuksissa ja intermodaalisessa logistiikassa. Lyhyemmät reitit logistiikkakeskuksiin ja terminaaleihin voivat tehostaa toimitusketjua, vähentää tyhjiä kilometrejä ja CO₂-päästöjä.
Kokeneena logistiikkapalvelujen tarjoajana Neele-Vat tukee kuljetusyrityksiä, jotka haluavat hyödyntää LZV-mahdollisuuksia Saksassa. Rajat ylittäviin kuljetuksiin, intermodaalilogistiikkaan ja reittien optimointiin liittyvän asiantuntemuksemme avulla autamme yrityksiä hyödyntämään mahdollisimman hyvin LHV-verkon laajuutta.
Haluatko tietää lisää siitä, miten uudet reitit voivat parantaa liikennettäsi? Ota yhteyttä Neele-Vat räätälöityjen logistiikkaratkaisujen vuoksi.