Viennin pitäisi vetää Alankomaat pois taantumasta vuoden 2012 loppuun mennessä.
21-6-2012
EU:n ekonomistit arvioivat kevään talousennusteessaan, että vienti vetää Alankomaat pois taantumasta vuoden 2012 loppuun mennessä. Esimerkiksi Venäjälle. Viennin sinne odotetaan kasvavan kuusi prosenttia tänä vuonna. Rotterdamissa toimiva Neele-Vat Logistics haluaa kasvaa sen mukana ja aikoo siksi laajentaa lähivuosina kuljetuksia Venäjälle.
Matrjoshkien maa huutaa kauppatavaraa, esimerkiksi puolivalmisteita autoteollisuudelle. Vuoden 2011 ensimmäisellä puoliskolla autojen kysyntä kasvoi puolella miljoonalla vuoteen 2010 verrattuna. Myös maatalouskoneita tarvitaan kipeästi Moskovan, Uralin ja kaukana sen ulkopuolella sijaitsevien laajojen viljelysmaiden muokkaamiseen.
Tämä tarjoaa suuria mahdollisuuksia alankomaalaisille logistiikka- ja kuljetusalan yrityksille. Vienti Venäjälle vaatii kuitenkin kärsivällisyyttä ja hyvää valmistautumista, sanoo johtaja Peter Vinke Neele-Vat Logisticsista: "Yksi väärä puolipiste tai kirjoitusvirhe voi olla syy jättää rahti päiviksi rajalle.
Alkuun pääsemiseksi on tehtävä tutkimusta, jossa otetaan huomioon muuttuvat lait ja asetukset, erilaiset liiketoimintatavat ja tekniset mahdollisuudet, hän selittää. "Venäjällä ei ole vain erilaisia säännöksiä, vaan esimerkiksi myös erilainen rautatiejärjestelmä.
Hyvä verkosto kumppaneiden ja suhteiden kanssa Venäjällä ja naapurimaissa on ratkaisevan tärkeää, Vinke sanoo. "Suosiotekijä on valtava, aluksi on kyse ostajan luottamuksen saavuttamisesta. Viime kädessä leijonanosa päätetään Venäjällä.
Valmistelujen jälkeen aloitetaan portin valinta. "Suomi on yleensä lyhyen matkan reitti arvokkaille tuotteille. Pietarin lisäksi Baltian maita käytetään tietysti usein irtotavaran ja konttien kuljetukseen. Toinen vaihtoehto on rautatiekuljetus Puolan ja Valko-Venäjän kautta. Sitten on mietittävä, mikä kuljetusmuoto valitaan, ja otettava huomioon jälleenlaivaus- ja varastointimahdollisuudet sekä tietenkin asiakkaan toiveet.
Venäjän jäsenyys Maailman kauppajärjestössä ja tulliliitossa helpottanee tilannetta. Ainakin teoriassa. Vastarintaa on myös sisältäpäin', tietää Rotterdamista kotoisin oleva henkilö. 'Venäjän byrokratiaa ei muuteta noin vain.'
Rotterdamissa toimiva Neele-Vat Logistics - kaksisataa kolmekymmentä työntekijää, kuusi eurooppalaista toimipistettä ja satakolmekymmentä miljoonaa euroa liikevaihtoa - lähettää päivittäin seitsemän kuorma-autoa Moskovan alueelle. Hyvä noin kolmen miljoonan euron liikevaihto vuodessa.
Se ei vielä etene niin nopeasti kuin toivottiin, mutta kasvua on selvästi havaittavissa. "Olemme tehneet töitä jo neljä ja puoli vuotta, ja haluamme saada Venäjälle suuntautuvasta viennistämme vielä enemmän tuottoa tulevalla kaudella. Ja se varmasti onnistuu, Neele-Vat Logisticsin johtaja on vakuuttunut.
Haluatko tietää lisää logistiikasta ja Venäjästä? Window to Russia järjestää 26. kesäkuuta Haagissa yksipäiväisen kurssin aiheesta. Kurssilla keskitytään Venäjän, Valko-Venäjän ja Kazakstanin välisen tulliliiton logistisiin etuihin.
Kattavampi perehdytys on mahdollista Venäjä-viikolla 12.-15. kesäkuuta. Kaksi iltapäiväseminaaria ja kaksipäiväinen symposium keskittyvät kyseisellä viikolla seuraaviin aiheisiin: investoiminen Venäjälle (12. kesäkuuta, Bilderberg Garden Hotel, Amsterdam), liiketoiminnan harjoittaminen Venäjällä (13. ja 14. kesäkuuta, Golden Tulip Hotel, Doorwerth) ja koulutusinnovaatiot Venäjän kanssa (15. kesäkuuta, KPC Groep, Den Bosch).
Brabantissa toimiva Window to Russia -järjestö on toiminut jo vuosia puolivaltiollisten järjestöjen jatkeena menestyksekkäänä matchmakerina hollantilaisille ja venäläisille yrityksille, oppilaitoksille, hallituksille ja kansalaisjärjestöille. Lisätietoja Window to Russia -järjestöstä, sen seminaareista, kursseista ja symposiumista löytyy osoitteesta: www.vensternaarrusland.nl.