Merenkulku turvallisempaa kuin koskaan zombilaivojen kaltaisista riskeistä huolimatta
5-06-2025
Vuosi 2024 kirjattiin merenkulkualan kirjoihin tähän mennessä turvallisimpana vuotena. Maailmanlaajuisesti vain 27 alusta menehtyi "kokonaishäviönä", mikä on alhaisin koskaan mitattu määrä. Tämä käy ilmi vuosittaisen turvallisuusraportin viimeisimmästä painoksesta. Mielenkiintoista on, että yli kolmannes näistä menetyksistä oli kalastusaluksia. Vain yksi konttialus upposi, kuten viitenä edellisenä vuonna.
Luvut vahvistavat, että kansainväliset turvallisuustoimenpiteet vaikuttavat edelleen. Kun ennen vuotta 2000 vuosittain menetettiin satoja aluksia, määrä laski 105:een vuonna 2015. Sen jälkeen uusi ennätysalennus on saavutettu lähes joka vuosi. Esimerkiksi yhtään irtolastialusta ei menetetty kolmatta vuotta peräkkäin, ja myös offshore-ala on säästynyt onnettomuuksilta.
On kuitenkin myös huolenaiheita. Merenkulun vaaratilanteiden kokonaismäärä nousi juuri 2 963:sta 3 310:een. Yli puolet niistä liittyi konevikoihin, joita seurasivat törmäykset. Tulipalojen määrä kasvoi 20 prosenttia 250 tapaukseen, mikä on suurin määrä vuosikymmeneen.
Lisäksi viimeaikaiset tapahtumat, kuten MSC Elsa 3 -aluksen uppoaminen Intian edustalla, olivat jälleen kerran uutisissa. Tämä 28 vuotta vanha alus kuvastaa laajempaa suuntausta: useimmat onnettomuuteen joutuneet alukset ovat keskimäärin 29 vuotta vanhoja. Äärimmäiset sääolot vaikuttivat myös ainakin seitsemään viime vuoden kokonaistappioon.
Lisäksi geopoliittiset jännitteet ovat edelleen huolenaiheena. Esimerkiksi niin sanottuja varjolaivoja käytetään, kun pakotteita yritetään kiertää usein ilman asianmukaista vakuutusta tai huoltoa. Vielä huolestuttavampia ovat "harmaan laivaston" alukset, jotka vaikuttavat laillisilta mutta saattavat olla osallisina epäilyttäviin käytäntöihin.
Ja sitten on vielä "zombilaivat": alukset, jotka toimivat aiemmin romutettujen alusten nimissä ja osallistuvat öljykäyntiin esimerkiksi Venezuelan kanssa.
Lyhyesti sanottuna, vaikka meriturvallisuus on parantunut huomattavasti, valppautta tarvitaan edelleen.