Rajavalvonnan vaikutus Faberin rajavalvontaan kuljetusalalla on vähäinen
5-06-2025
Laittoman maahanmuuton torjumiseksi vuoden 2024 lopussa käyttöön otetuilla rajatarkastuksilla on toistaiseksi ollut vain vähän haitallisia vaikutuksia tavaraliikenteeseen. Tämä käy ilmi muun muassa Transport en Logistiek Nederlandin (TLN) ja muiden sidosryhmien keskuudessa tehdystä BNR:n kyselystä.
Vaikka aluksi oltiin huolissaan pitkistä viivytyksistä, käytännössä näyttää siltä, että kuljettajat kokevat keskimäärin noin 20-30 minuutin viivytyksen. Poikkeustapauksissa tämä nousee jopa tuntiin, mutta TLN:n mukaan tämä on vielä toimivaa monille yrityksille raja-alueella. ANWB:n mukaan tarkastukset eivät myöskään aiheuta ruuhkia tai muita liikennehäiriöitä.
Toimenpide korvaa aiemman MTV-järjestelmän (Mobile Security Surveillance) ja antaa sotilaspoliisille laajemmat valtuudet tehdä tarkastuksia rajalla. Samaan aikaan maahantulo Alankomaihin on evätty noin 250 tapauksessa, ministeri Marjolein Faber kertoi edustajainhuoneelle.
Tämänhetkisten tulosten vuoksi kabinetti on päättänyt jatkaa valvontaa kuudella kuukaudella.
Yrittäjäjärjestö TLN vaatii huolellista arviointia. Heidän mukaansa tarkastusten tehokkuutta olisi punnittava suhteessa logistiikkaan kohdistuviin vaikutuksiin.
Saksalais-hollantilainen kauppakamari (DNHK) vahvistaa myös, että aiemmat huolet suurista taloudellisista vahingoista - joiden arvioitiin aiemmin olevan noin 60 miljoonaa euroa kuukaudessa - eivät ole toteutuneet. Niiden kannattajien mukaan vahingot ovat edelleen vähäisiä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että uudet rajatarkastukset aiheuttavat pieniä viivästyksiä, mutta ne eivät ole vielä aiheuttaneet merkittäviä häiriöitä kuljetusalalla. Se kehottaa kuitenkin jatkamaan politiikan seurantaa ja arviointia.