Viimeisimmät päivitykset merirahtialalla elokuu
02-09-2024
Maailmanlaajuinen merirahtiala kehittyy edelleen, ja elokuu 2024 on osoittanut merkittäviä suuntauksia. Niihin sisältyy sekä haasteita että mahdollisuuksia rahdinantajille ja logistiikkapalvelujen tarjoajille. Viime viikkoja ovat hallinneet vaihtelevat hinnat, laivakapasiteetin kasvu ja suuret infrastruktuurihankkeet, jotka muokkaavat maailmankaupan tulevaisuutta.
Merirahtihinnat ovat viime kuukausina olleet huomattavan epävakaita merirahtialalla. Heinäkuussa hinnat nousivat 19,1 %, minkä jälkeen ne laskivat 10,3 % elokuussa. Tästä laskusta huolimatta hinnat ovat edelleen korkeat geopoliittisten epävarmuustekijöiden, vahvan maailmanlaajuisen kysynnän ja muuttuvien kauppavirtojen vuoksi. Elokuussa kapasiteetti kasvoi 3,1 prosenttia heinäkuuhun verrattuna, mikä toi jonkin verran helpotusta, mutta markkinat ovat edelleen arvaamattomat.
Satamien ruuhkautuminen ja kalustopula ovat edelleen merkittävä ongelma merirahtialalla, erityisesti Aasiassa, jossa lähtevien reittien kasvu ylittää maailman keskiarvon. Nämä ongelmat aiheuttavat viivästyksiä ja nostavat kustannuksia elokuussa ja vaikeuttavat toimitusketjuja. Neele-Vat on sitoutunut minimoimaan näiden häiriöiden vaikutukset. Yrityksenä olemme luoneet vahvat suhteet satamaviranomaisiin ja varustamoihin, mikä antaa meille mahdollisuuden käyttää ensisijaisia toimintoja ja vaihtoehtoisia reittejä pullonkaulojen välttämiseksi.
Merkittävä kehitysaskel merirahtialalla on Panaman kanavan enimmäissyväyksen nostaminen 50 jalkaan. Tämä elokuun puolivälissä käyttöön otettu muutos mahdollistaa suurempien alusten kulun, mikä parantaa toiminnan tehokkuutta ja kapasiteettia Atlantin ja Tyynenmeren välillä.
Tämänvuotinen merirahtiliikenteen sesonki on alkanut odotettua aikaisemmin, jo elokuussa. Erityistä vaikutusta on ollut Trans-Pacific East Bound (TPEB) ja Aasian ja Euroopan välisillä reiteillä, joilla kysyntä on ylittänyt reilusti alkuperäiset ennusteet. Tämä on johtanut sesonkilisien käyttöönottoon, kun varustamot kamppailevat ylivarattujen alusten ja siirrettyjen konttien kanssa. Rahdinantajien on nyt tehtävä vaikeita valintoja, ja heidän on asetettava kiireelliset lähetykset etusijalle ja harkittava vaihtoehtoisia menetelmiä ajallisesti herkille rahdille.