Vaikka Spedition Dörrenhaus on perinteisesti lähtöisin maantiekuljetuksista, se on viime vuosikymmeninä kehittynyt monipuoliseksi logistiikkayritykseksi. Nykyään kuorma-autoliikenteen osuus sen liikevaihdosta on jopa 15 prosenttia. Suurin osa syntyy meri- ja lentorahtiliikenteessä, kertoo Spedition Dörrenhausin toimitusjohtaja Lars Dörrenhaus. Kun hän tuli yritykseen 1990-luvun puolivälissä, alettiin keskittyä Aasian tuontiin, ja se on kehittynyt vähitellen siitä lähtien. Yrityksen ydinosaamista ovat logistiikkapalvelut teollisuudelle, kaupalle ja suurille verkkokauppiaille. Dörrenhaus kartoittaa asiakkailleen koko toimitusketjun.
Tänä vuonna - perheyrityksen 50-vuotisjuhlavuoden yhteydessä - seurasi seuraava kehitysaskel Velbertissä Nordrhein-Westfalenissa sijaitsevalle huolitsijalle. "Päätös rakentaa itse jotain Aasiassa johtui siitä, että siellä olevat yhteistyökumppanimme myivät tai joutuivat lopettamaan taloudellisten ongelmien vuoksi. Ja koska emme halunneet työskennellä 10 pienen kiinalaisen palveluntarjoajan kanssa, päätimme tämän vuoden alussa perustaa oman yrityksen.
Yhteistyö Neele-Vat kanssa
Dörrenhaus halusi ottaa tämän askeleen vahvan kumppanin kanssa. Valinta osui Neele-Vat. Hollantilainen logistiikkayhtiö oli aiemmin hankkinut osuuden Spedition Dörrenhausista ja on myös tehnyt menestyksekästä ja luottamuksellista yhteistyötä Spedition Dörrenhausin kanssa jo vuosikymmeniä. Ei siis kestänyt kauan, kun osapuolet pääsivät yhteisymmärrykseen ja päättivät perustaa oman huolitsijan Aasiaan vuoden 2021 alussa. Sen tulisi kuitenkin olla täysin itsenäinen yritys:"NVD Asia ei ole palveluntarjoaja, joka työskentelee yksinomaan Neele-Vat tai meille, vaan neutraali varausagentti, joka on suunnattu maailmanlaajuisesti toimiville huolitsijoille, jotka eivät avaa omaa toimipistettä Aasiassa, mutta haluavat kuitenkin lähettää 2 000-3 000 konttia", Dörrenhaus sanoo. Dörrenhausin ja Neele-Vat toiminta muodostaa jopa neljänneksen NVD Aasian kokonaisliikevaihdosta.
Osakkeet jaetaan tasan
Startup-yritys toimii jo yrityksille ympäri maailmaa. Useimmilla näistä keskisuurista asiakkaista ei yksinkertaisesti ole riittäviä jälleenlaivausmääriä Aasiassa, jolloin on tuskin mahdollista ostaa mielekästä rahtitilaa, Dörrenhaus selittää: "Meillä on vuosittain noin 100 000-150 000 konttia merellä ja toiset 3 000 junalla, ja olemme niin, että voimme ostaa halvemmalla, minkä puolestaan välitämme kumppaneillemme." Käsittely- tai varausmaksujen taso riippuu siitä, käytetäänkö Track & Tracen kaltaisia lisäominaisuuksia vai ei. NVD Asia tarjoaa myös lentorahtipalveluja.

NVD Asia -yhtiön osakkeet jaetaan tasan kahden kumppaniyrityksen kesken. Mutta myös paikallinen johto on hankkinut pienen osuuden. "Aiemmin olemme aina toimineet näin. Näin kaikilla osapuolilla on mahdollisimman suuri intressi varmistaa, että yritys kasvaa ja toimii terveenä", Neele-Vat toimitusjohtaja Cuno Vat selittää. Toistaiseksi tarkoituksena on jatkaa kasvua vain orgaanisesti eikä yritysostojen kautta, Vat lisää: "Mieluummin löydämme hyviä johtajia ja avaamme muita Aasian maita omilla paikallisilla toimipisteillämme."
Ketterämpi kuin suuret
Aasialaisen varausagentin etuna hyvin suuriin huolitsijoihin nähden on sen ketteryys, joka kannatti erityisesti pandemian aikana jatkuvasti muuttuvien vaatimusten ja jatkuvan rahtitilapulan vuoksi. Mottona on, että tarve on keksintöjen äiti. "Kazakstanissa vuokrasimme omia laivoja, toteutimme omia maakuljetuksia Uuden Silkkitien kautta tai kuljetimme tavaroita yhdistetyissä kuljetuksissa rautateitse", NVD Aasian toimitusjohtaja Denis Kronenbitter kertoo.
Lisäksi on valtava määrä peruutuksia, muutoksia, pullonkauloja tai ongelmia, jotka vaativat aina henkilökohtaista osallistumista. Tämä vaikuttaa työnkulkuihin: "Kaksi vuotta sitten konttikuljetusta Shanghaista Eurooppaan koskeva tiedosto piti käsitellä keskimäärin kuusi kertaa, ja kontti oli jo matkalla. Nykyään puhutaan samasta tiedostosta, mutta siihen on koskettava 27 kertaa."
Pula ammattitaitoisesta työvoimasta tuntuu hyvin myös Aasiassa. "Logistiikka ei ole enää niin seksikästä", Kronenbitter sanoo. Lisäksi erityisesti Kiinassa on suuria kausivaihteluita. Lokakuusta huhtikuuhun hän ei löydä töitä lainkaan, mutta kesällä on helpompaa. Monet kiinalaiset tavoittelevat tällä hetkellä mieluummin unelmaa miljoonien tienaamisesta vaikuttajana kuin oikeaa työtä. Yksi ero Eurooppaan verrattuna on työmoraali. "Jos johto täällä kulkee rintamalla ja on sitoutunut, työntekijät seuraavat perässä.
Suuret laajentumissuunnitelmat
Se, että NVD Asia on riippuvainen yksinomaan paikallisista, oli alusta alkaen selvää: "Emme halua olla ulkomainen yritys Aasiassa. Haluamme olla aasialainen yritys, jolla on länsieurooppalainen johto. Siksi luotamme vain paikallisiin kumppaneihin ja työntekijöihin", Kronenbitter korostaa. Kiinassa työskentelevistä 120 työntekijästä vain kaksi on muita kuin aasialaisia, joista hän on yksi, Kronenbitter sanoo. NVD Asia on nyt avannut kahdeksan toimipistettä Aasiassa.
Lisää markkinoita avataan tänä vuonna. Ensin Taiwan, Vietnam ja Kambodža. Thaimaa, Malesia ja Indonesia seuraavat. Lännempänä kuin Myanmarissa ei kuitenkaan tule enää sivuliikkeitä. Kronenbitter: "Haluamme todella olla puhtaasti aasialainen varausagentti, eikä meitä kiinnosta lähteä esimerkiksi Lähi-itään. Olisimme myös liian lähellä sikäläisiä yhteistyökumppaneitamme.
lähde: https://www.dvz.de/rubriken/detail/news/nvd-asia-der-neue-buchungsagent-fuer-den-mittelstand.html

